Посібник містить систему завдань, призначених для діагностування та оцінювання якості навчання, досягнень кожної дитини й самооцінювання учнів 5-го класу з тем курсу відповідно до вимог нового Державного стандарту базової загальної середньої освіти, Типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН від 19.02.2021 № 235), змісту всіх чинних модельних навчальних програм курсу для закладів загальної середньої освіти, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (наказ МОН від 12.07.2021 № 795). Пропоновані завдання дібрано для оцінювання відповідно до концепції НУШ, зокрема: формувального, поточного і підсумкового у вигляді комбінованих і тестових діагностувальних робіт. Усі роботи розміщені на окремих аркушах зручного формату (за варіантами), наприкінці яких відведене місце для самооцінювання здобувачів освіти та коментаря вчителя.
Це роздатковий матеріал, індивідуальні картки, що укладені у двох варіантах і містять тестові завдання і завдання відкритого типу. У тестових завданнях учням запропоновано обрати одну правильну відповідь, установити відповідність, у завданнях відкритого типу — сформулювати розгорнуті відповіді, систематизувати матеріал у вигляді простих таблиць, виявити навички пошуку та представлення природничої інформації тощо.
Передбачається, що на виконання однієї роботи учень / учениця має витратити від 25 до 45 хвилин уроку.
Усі роботи розміщені на окремих аркушах зручного формату (за варіантами), наприкінці яких відведене місце для самооцінювання здобувачів освіти та коментаря вчителя.